PUHEENJOHTAJALTA

KAUPUNGINJOHTAJALLA TÄYTYY OLLA ARVOT KOHDALLAAN

Kotkan uudeksi kaupunginjohtajaksi on useita hakijoita. Hakijoita on ehkä yllättävänkin paljon, kun ottaa huomioon kaupunkimme haasteet ja sen, että uusi kaupunginjohtaja tulee määräaikaiseen virkaan joka on katkolla aina muutamien vuosien välein ja on siksi varsin tuulinen paikka.

Usein kuulee puhuttavan, että kaupunginjohtajan valinnassa ei pidä katsoa puoluekirjaa. On kuitenkin muistettava, että meillä kaikilla on omat arvomme ja me toimimme niiden mukaan. Näin on myös kaupunginjohtajien kohdalla.

Vaikka uudella kaupunginjohtajalla ei puoluekirjaa olisikaan, niin sosialidemokraattisten valtuutettujen on syytä haastattelutilanteessa selvittää hakijan näkemykset ja keinovalikoima esimerkiksi kaupungin kulurakenteen suitsimiseen.

Siinä missä yksi ehdokas näkee henkilöstön lomautukset kalupakkinsa perustyökaluna, joku toinen voi esittää järkeviä keinoja toiminnan tehostamiseen ilman henkilöstövähennyksiä. Vastaavasti hyvällä hakijalla pitäisi olla konkreettisia ja realistisia ehdotuksia Kotkan kehittämiseksi.

Realistisista ehdotuksista puheen ollen, kiire päästä polttamaan sähköyhtiön myynnistä saadut miljoonat monitoimiareenaan ei kuulosta hyvältä. Rahat tulivat tilille vasta muutama kuukausi sitten ja kuin tilauksesta löytyi heti selvitys, jonka mukaan kymmeniä miljoonia maksava areena on paras keino Kotkan elinvoimaisuuden parantamiseksi.

Nyt kannattaisi vetää hetki henkeä ennen kuin aloitetaan suinpäin taas uutta epävarmaa megahanketta, kun ne entisetkin ovat vielä lähtökuopissaan.

Kim Soares

Kotkan Sos.dem. Ty ry.